Openbaar Vervoer

Slim werken en reizen doe je met het openbaar vervoer

Trein

Gouda Centraal Station is een Intercity Station. Dus met een snelle treinverbinding vanuit de grote steden omzeilt u de files. Reistijd van station Gouda Centraal naar nabijgelegen steden:

Rotterdam: 19 minuten
Den Haag: 18 minuten
Utrecht: 19 minuten
Alphen a/d Rijn: 21 minuten
Leiden: 35 minuten
Zoetermeer: 12 minuten
Woerden: 13 minuten

Nieuwe ontwikkelingen treinverbinding Alphen - Gouda, een kwartiersdienst van 's ochtends vroeg tot 19.00 uur per december 2016: www.zuid-holland.nl/R-net
Van deur tot deur met de trein: plan uw treinreis via www.ns.nl
Vanaf Gouda CS is Goudse Poort goed bereikbaar met de (OV)fiets of de bus!

Vergelijk uw reismogelijkheden met auto en OV

Wat is sneller: het openbaar vervoer, de auto of een combinatie? Op 9292ov.nl vindt u een routeplanner die alle mogelijkheden met elkaar vergelijkt, inclusief files, vertragingen en combinaties met P+R. Kijk op www.9292ov.nl 

OV-fiets vanaf station

De OV-fiets is te huur op bijna 200 locaties vooral bij NS-stations. U huurt zonder formulieren, borg of legitimatie. Binnen zestig seconden heeft u de hele dag een OV-fiets. Zo hebt u de vrijheid om te gaan en te staan waar u wilt. 
Meer info: www.ov-fiets.nl 

Bus

Arriva verzorgt het busvervoer in Gouda. 
Tel. 0900-202 20 22 (0,10 euro/min) of check de website: www.arriva.nl of www.9292ov.nl 
Alle bussen vertrekken vanaf het busstation aan de zuidzijde van Gouda CS aan het Stationsplein. Alle bussen naar Goudse Poort vertrekken vanaf dezelfde bushalte.

Busdienstregeling Goudse Poort

  • Check hier de huidige busdienstregelingen en de busroutes over Goudse Poort. 
  • Alle bussen vertrekken vanaf het busstation aan de zuidzijde van Gouda CS aan het Stationsplein. 
    Alle bussen naar Goudse Poort vertrekken vanaf dezelfde bushalte.
  • Arriva verzorgt het busvervoer in Gouda, voor meer informatie:

Buslijn 6 is de snelle forensenlijn tussen Gouda Station en de bedrijvenparken Goudse Poort en Gouwe Park. Buslijn 6 rijdt een kortere, snellere route naar Goudse Poort, om daarna direct door te reizen naar Gouwe Park, waar drie nieuwe haltes zijn aangelegd. Lijn 6 rijdt elk half uur in de spits:

    • 's ochtends 06.30 t/m 09.03 uur
    • 's middags 15.38 t/m 18.08 uur
  • Streeklijnen

    Lijn 177, 186, 187 en 577 zijn streekbussen die van maandag tot en met vrijdag ieder half uur rijden, ook tijdens de daluren
    Bushaltes op Goudse Poort: Burgemeester van Reenensingel t.h.v. Gentseweg, Harderwijkweg, Tielweg, Hanzeweg en Viaduct.

Taxi

  • GroeneHartHopper (voorheen treintaxi) kunt u 1 uur van tevoren bestellen via tel.: 0800-022 0900
  • Taxi-One Gouda: 0182-538 769
  • Thalia Taxi: 0182- 512 001

Stimuleringsmaatregelen

Bied zo nodig aanvullend vervoer
Indien de bus of trein niet direct voor de deur van uw bedrijf stopt, maar is de afstand van halte/station naar uw bedrijf meer dan 500 meter (redelijke loopafstand), dan kan aanvullend vervoer voor uw medewerkers een uitkomst zijn. Het gebruik van openbaar vervoer is daardoor aantrekkelijker. Mogelijkheden voor na- en voorvervoer kunnen zijn:

  • Een OV-fiets (beschikbaar op Gouda CS en Gouda Goverwelle, zie www.ov-fiets.nl)
  • Eigen fietsen of bedrijfsfietsen/e-scooters, e-bikers/e-scooters
  • Vouwfiets

Geef een goede reiskostenvergoeding

Openbaar vervoer kan financieel interessant zijn voor uw medewerker door navolgende maatregelen:

  • Standaard kilometervergoeding van maximaal € 0,19
  • Standaard kilometervergoeding op basis van kosten OV
  • OV-reizigers krijgen een hogere vergoeding dan automobilisten
  • Vergoeding OV-kosten van leaserijders

Geef uw medewerkers een OV- of mobiliteitskaart

Verstrek als werkgever een OV- of mobiliteitskaart met daarop een abonnement, dit werkt drempelverlagend voor uw medewerkers: ze hoeven dan niet zelf uit te zoeken welk soort kaart of abonnement voor hen het meest geschikt is.
Bijkomend voordeel is dat uw medewerkers de kosten niet hoeven voor te schieten (dit scheelt vooral bij jaarkaarten). U als werkgever heeft er wel werk aan, maar de OV-bedrijven kunnen u een deel van het werk uit handen nemen als extra service bij een grootgebruikerscontract.

De meest gebruikte kaarten zijn o.a.:

  • trajectkaart voor de trein en/of bus (eventueel gekoppeld aan OV-Fietsabonnement)
  • NS- of OV-jaarkaart (eventueel gekopeld aan OV-Fietsabonnement)
  • Mobiliteitskaart (NS-Business Card, Mobility Card, Wantogo)

De mobiliteitskaarten bieden deur-tot-deur vervoerscombinaties aan zoals: de poolauto op de bedrijfslocatie, de trein, OV-fiets, (trein)taxi's, P+R-parkeren, huurauto's, het elektronisch verwerken van kilometerdeclaraties en het beheer van persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten. Het reisadvies van deur tot deur - via internet en call center - laat medewerkers kiezen en combineren.

Bied alternatieven voor zakelijke ritten

Als zakelijke afspraken een belemmering zijn om op de fiets naar het werk te komen, dan is het verstandig om een bedijrsauto beschikbaar te stellen. 
Andere alternatieve zijn:

  • een lease-auto van een medewerker beschikbaar stellen voor zakelijke afspraken van collega's, maar vaak is een afspraak ook prima met het openbaar vervoer bereikbaar.
  • Faciliteer als werkgever door mobiliteitspassen als de NS-businesscard (treinkaartjes) of de Mobilitymixx-card aan te bieden. Zo'n pas biedt deur-tot-deur mogelijkheden aan zoals: de poolauto's op de bedrijfslocatie, de trein, OV-fiets, (trein)taxi's, P+R-parkeren, huurauto's, het elektronisch verwerken van kilometerdeclaraties en het beheer van persoonsgebonden mobiliteitsbudgetten. 
  • Het reisadvies van deur tot deur - via internet en call center - laat medewerkers kiezen en combineren. Hierdoor zijn medewerkers minder gebonden aan de auto en is de fiets nog aantrekkelijker in het woon-werkverkeer.

Hanteer flexibele werktijden voor OV-reizigers

  • De dienstregelingen sluiten niet altijd precies aan op uw werktijden. Geef uw medewerkers de gelegenheid om hun werktijden hierop aan te passen. 
  • Geef persoonlijk reisadvies
    Medewerkers zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Geef een persoonlijk reisadvies aan (nieuwe) medewerkers.
    U kunt dit zelf doen op basis van de website www.9292ov.nl. U kunt het opstellen van uitgebreide reisadviezen ook uitbesteden; zie aanbieders.
  • Geef nieuwe medewerkers een proefabonnement

Voordelen slim reizen

  • Past in duurzaam beleid. Groen ondernemen is goed voor het milieu: minder autokilometers betekent minder CO2-uitstoot. U toont zich maatschappelijk betrokken wat uw imago als werkgever ten goede komt.
  • Meer medewerkers die met het openbaar vervoer komen, levert meer parkeerruimte op, bijvoorbeeld voor uw klanten.
  • Efficiënte reistijd: medewerkers kunnen soms onderweg werken in de trein (steeds meer treinen worden voorzien van gratis wifi, dus gratis internet wordt in treinen mogelijk gemaakt)
  • Aantrekkelijk werkgeverschap: u biedt uw medewerkers meer keuzevrijheid in hun manier van reizen en werken
  • Kostenbesparing mogelijk (OV-abonnement is goedkoper dan autoreiskostenvergoeding, u bespaart op de huur van het aantal parkeerplaatsen)
 

Algemeen » Mobiliteit » Slim Reizen » Openbaar Vervoer